14 February 2011

:: kronologiMUSIMdarurat ::

igt nk update blog lpas abis final ari tuh..tp trtangguh pnyer ar lama smpai la ari nih gara2 musim sejuk darurat di mesir..

aku malas nk cter pnjang2 sbb ape mesir darurat sumer bagaii tuh..rsenyer sume mmg dh sdia maklum kan..yg aku nk cter skg ni psal pngalaman aku di-evakuasi (asal aku rasa cam baku gilerr ckp 'evakuasi'?)..dari la kt zagazig smpai la ke malaysia..sori laa kalo entry aku ni mmg superr pnjang..

Zagazig


suasana kt zagazig x dela truk sgt cam cairo n alex..tp kner gak la tmpias2 skit..org wat demo ade jer..dh la dkat2 dgn umah aku lak tuh..bleh plak aku x sdar..mane x nyer, kner curfew je memanjang..ape jd kt luar pn aku x tau..smpai kan umah aku trkner tmpias gas pemedih mata woh!..mmg x dpt dinafikan mmg pedih giler..1st time kner..kt dlm umah lak tuh..trus ktorg sumer tutup pntu n tngkap..

time awal2 ade arahan utk dak2 msia blik..ktorg dak2 zagazig mmg terkontang-kanting gler..sbb time tu zagazig xde dlm list operasi mnyelamat..tp nsib bek pg2 tuh, ktorg dpt arahan utk kemas2 n brsiap2 utk g ARMA ari tu gak..

bersiap sedia utk berangkat

drpd salam (kwsn kt zagzig) ktorg sumer diangkut dgn baper byk bas ntah ke ARMA..byk gler kot roadblock spnjang ke ARMA tuh..aku pn dh nek bosan..dh la kner sound dgn askar sbb tngkap gmbar keter kebal diorg..padan muka aku!..padahal mmber aku mntak tlong tngkap sbb aku duk tepi tingkap..last2 askar tu suh delete gmbar2 td..pdan muka!..haha

ARMA


smpai ARMA jer ktorg sumer kepenatan n laporr glerr..aku pn pelik gak asal ktorg yg penat padahal bkn ktorg yg drive bas tuh..mayb tenaga ATP ktorg digunakan time tido dlm bas kot..dh la mkann kt cafe kner beli..adohai..nsib bek last2 day tu ade bntuan mknn..tu pn pnyer ar pnjang gler nk bratur amek mknn..srupa cam kt hira' dulu beratur..mane x nyer, cmpur dgn student2 cairo n tanta lg..mmg cam haramm ar nk kner tnggu lame turn nk ke airport cairo..alih2 kner tdo sane 3 ari 2 mlm..smpat gak la jmper mmber lama aku time kt uitm dulu, RAFIQI..3 tahun kot x jmper..tp kjap je la sbb pg besok nyer die kner bla g airport..

Cairo International Airport


pg2 lg dari ARMA ktorg skali lg diangkut scara jemaah ke airport cairo..smpai2 sana jer, fuhhh..siap ade kemah derr..dh mcm kemah pelarian plak aku tgk..besar gler lak tuh..dak2 msia bersepah2 kt dlm n kt luar kemah yg serba putih tuh..ade yg siap tido kt atas tar beralaskn beg lg..alalala ksiannyer laa..smpai sane jer kner tnggu lama gler kot..dri pg smpai la dkat2 nk mlm, bru la dpt turn nek kpal terbang ke jeddah..tp apekah daya, mmg jodoh aku dgn CHARLIE la nmpaknyer time tuh..nk x nk, trpaksa la nek..


suasana kemah pelarian..

dlm charlie aku mlas nk ckp pnjang2..rmai org, sempit gler, berhimpit cam tin sadin nk mletup, bro2 askar yg x frenly lngsung cam pramugari, lenguh bersila, kner brdiri, tdo x tnang, 3 jam!!! (padahal 1 jam lbey jer ke jeddah)

bayangkan camnih 3 jam!!!

Jeddah

smpai airport jeddah jer, si charlie trus memuntahkan dak2 msia ke daratan..kuar2 jer sumer lmbik, layu, longlai..pastu kner tnggu lg baper jam ntah visa ktorg kner cop..mau smpai ke pg besok nyer bru dpt kuar dri airport nek bas ke komleks tbung aji..

smpai2 tbung aji..1st impression aku, mmg x dinafikan mmg panas..mayb aku trluper ktorg kt JEDDAH..bknnyer kt MESIR yg skg ni tgh musim sjuk..awal2 ktorg sumer dicampak dlm gudang 'oven'..kalo nama pn dh 'oven'..paham2 je la takat didih dlm gudang tuh..tp tu sumer panas dunia jer..oceceh..tp nsib bek diorg suh ktorg pndah ke gudang yg lg 1 kt belah2 ujung kompleks..gudang 'freezer' sbb aircond ade kt sekeliling..hehe..

gudang 'oven'

gudang 'freezer'

smntara nk tnggu no giliran yg lama glerrr!!!..x byk aktiviti pn wat kt sana..bgn pg-mknn smpai-tido-bgn-mknn smpai-tido-bgn-mandi-mknn smpai..mmg tu la rutin dak2 msia kt sana..sumer cam mati kutu glerr time awal2 tuh..nsib bek xder yg trjun bunuh diri..kalo x, 1 hal plak..tp lama2 dpt gak la adapt..mknn diorg mmg sdap2..kalo aku stay situ lama2, leh gmok aku rasa..time mlm kalo bosan sgt, g la kt kdai2 or warung yg ade kt situ..x pn, g tgk dak2 ni men bola kt dataran time mlm2..mlas nk men sbb mlas ar nk mndi lg mlm2..kalo mlas nk kuar, g tgk muvie dgn mmber2..stelah hmpir smnggu, akhirnyer no aku di umumkan!!!! mmg gmbira x terkata2 seolah2 dunia ini aku yg punyer..bhahahahaha!!!~XD

Jeddah-Jakarta-Malaysia


kt airport jeddah kner tnggu lg..smntara tnggu tu, g la jln2 sekitar2 airport jeddah tuh (padahal xde ape2 pn kt situ) n mkn2 dulu..tpat kul 11 mlm wktu jeddah, smpai la GARUDA aku (kpal terbang indon daaa)..pastu berpusu2 la ktorg nek kpal trbang skali dgn warga2 indon..

dari jeddah ke jakarta lbih kurg 9 jam..mmg panas la seat aku tuh duk lama2..nsib bek x cramp punggung..smpai jakarta jer ktorg di divide kpd 3 grup..bleh plak aku trsmpak dgn grup2 awal yg brtolak sblum ktorg kt jakarta tuh..

tpat kul 3.10 ptg (time indon) ktorg pn berangkat dgn AIR ASIA smpai la LCCT..slama 2 jam..kjap jer tuh..dan disambut oleh parent aku..

so dh smpai malaysia nih..1 bnda jer yg tgh pning dlm kpala otak ktorg dak2 mesir..

"biler la agknyer ktorg bleh blik mesir balik???"

so kner la tnggu arahan dri pihak kedutaan..tp kmungkinan besar dlm semnggu-2 mnggu lg kot..


ape2 pn ni la pngalaman aku pling x dpt aku lupe kan..awalnyer igt nk smbut winter break kt MESIR..tp alih2 smbut kt MALAYSIA..yg xde pn wnter..haha..ape2 pn sumer yg brlaku ade hikmahnyer..plan ALLAH lg terrrbaik dri ape yg kiter plan slama nih..mayb xde rezeki nk smbut wnter break kt sini..tp at least dpt blik msia FREE..hehe~

fast food yg disediakn kt jeddah..'AL-BAIK'!!!

3 comments:

  1. nk suh ko blek mesia tu sbnrnye~parents ko dh rindu ko..hehehehe~

    ReplyDelete
  2. hahaha..kecoh lar.. kih3
    ecece..kitorg kat alex bole je bergambar ngan kete kebal+askar
    depa x marah..siap tawar teh lg kat kitorg

    ReplyDelete
  3. suka bc pengalaman fayyad ni....xsemua org dpt pengalamn ni.....yg penting fayyad selamat..alhamdulillah

    ReplyDelete